Juli 2012 - Camper leven

Hoofdmenu:

Juli 2012

Jaargang 2012
Zondag 1 juli: Vandaag was ik vroeg wakker, zeven uur, want we willen op tijd richting Purmerend om ongeveer half tien rijden we met de camper van de camperplaats af de reis gaat voorspoedig en om ongeveer twaalf uur zijn we bij Sandra, Mark en Dunja na wat gekletst en gedronken te hebben zijn we even naar Erna en Johan geweest, daar hebben we een broodje gegeten en zijn toen omstreeks drie uur richting Beverwijk gegaan richting Denise en Patrick daar hebben we de scooter uit de camper gehaald en in de box gezet, we denken de scooter niet echt nodig te hebben, en het scheelt weer in ruimte en gewicht, na wat gepraat en een lekker broodje Döner gegeten te hebben zijn we om half acht richting Groningen gereden, nu begint de reis echt, via de tomtom belandde we op Landgoed Jonker in Doezum, een geweldige camperlaats met een hartelijk ontvangst van de kleindochter, Bonita, opa en oma waren een weekje erop uit getrokken, alles er op en aan voor € 10, we besluiten om hier twee overnachtingen te blijven, want dan maken we er morgen een wasdag van.

Venlo - Purmerend - Beverwijk - Doezum.

Maandag 2 juli: Vandaag lekker uitgeslapen, we hadden gisteren besloten om vandaag niet verder te gaan en lekker alles weg te wassen en een beetje niks doen. José kreeg van Bonita nog een lekker stukje taart want ze had te veel, en het was zonde om het weg te gooien, 's middags kwam ze nog even vragen of we boodschappen nodig hadden want ze ging toch die kant op. We hebben vandaag nog wel even de boot besproken naar Noorwegen we gaan woensdagavond 4 juli om half negen over van Hirthals naar Kristiansand, prijs was € 148, dat was nog wel te doen.

Dinsdag 3 juli: Ik was vandaag om zes uur op, en ben wat aan mijn website gaan werken, om acht uur ben ik toch nog maar even terug het bed in gedoken tot negen uur daarna zijn we opgestaan en hebben alles opgeruimd om ongeveer half elf zijn we vertrokken nadat we Bonita nog even gedag hebben gezegd en we beloofd hebben nog eens terug te komen, we besluiten om eerst in het dorp bij de Aldi nog wat inkopen te doen, om ongeveer kwart over elf zijn we dan echt onderweg, de reis loopt voorspoedig en om ongeveer vijf uur staan we op de camperplek van Kaltenkirchen, het was weer mooi weer, dus we hebben vandaag niets te klagen.

Doezum - Kaltenkirchen.

Woensdag 4 juli: We zijn vandaag om half acht opgestaan en om half negen reden we van de camperplaats af richting Flensburg want we hadden besloten om daar nog even de tank van de camper vol te gooien met diesel want dan hoefde we in Denenmarken geen Deense Kronen te wisselen, om kwart voor vier waren we in Hirthals en om vier uur stonden we ingecheckt in de rij om de boot op te gaan die pas om kwart voor negen vertrok, maar je weet het wij houden van op tijd aanwezig zijn, om zes uur hebben we in de camper nog lekker warm eten gegeten en om precies kwart voor negen vertrok de boot richting Kristaansand, als het goed is komen we daar om ongeveer twaalf uur vannacht aan, om ongeveer half twee 's nachts staan we op een parkeerplaats van een Coop supermarkt en we hebben besloten om de wekker maar op zeven uur te zetten, welterusten, het was vandaag een lange dag.

Kaltenkirchen - Hirthals - Kristiansand - Birkeland.

Donderdag 5-7-2012: Vanmorgen is inderdaad de wekker om zeven uur afgegaan en dit hebben we gedaan omdat de Coop supermarkt om acht uur open gaat en dan wil ik niet dat er een camper staat die helemaal geblinderd is en vier parkeer plaatsen in beslag neemt, we stoppen wel wat eerder straks om het tekort aan rust in te halen, even snel wat aardappelen kopen, we betaalde voor 10 kilo € 18,06. Om ongeveer half negen zijn we op weg om een camperplaats te zoeken waar we onze vermoeidheid nog even weg kunnen werken, nog geen uurtje later hebben we een schitterende camperplaats gevonden, we besluiten om de was weg te wassen en de rest van de dag een beetje lummelen, we hebben trouwens schitterend weer, 26 graden.

Birkeland - Camperplaats.

Vrijdag 6 juli: Vanmorgen was ik op tijd wakker en ben het voor raam van de camper maar even insecten vrij gaan maken en heb gelijk de voorkant maar even gepoetst ondertussen is José ook wakker geworden en heb ik de broodjes met kaas en kruidenboter in de oven gedaan, José haar kopje koffie en ik mijn glasje sinas, de dag begint alweer goed, we besluiten om even terug te rijden naar Birkenland dat is maar 13 kilometer om daar diesel en water te tanken we kunnen bij het pompstation gelijk het toilet legen, diesel is duur € 1,86 per liter, maar ja willen we verder dan zal er toch getankt moeten worden, eenmaal op weg gaat alles voorspoedig totdat we om een uur of twee even stoppen, als we weer verder willen ziet José dat de ijkast is uitgegaan en we krijgen hem niet meer aan, toch maar verder rijden, om een uur of vier hebben we een parkeerplaats gevonden in het plaatsje Morgedal waar we ook gratis internet kunnen ontvangen zodat ik de site kan update en even contact maak via skype met de familie, en zo is er alweer een dag voorbij, vandaag broeierig en 24 graden.

Camperplaats - Birkeland - Morgedal.

Zaterdag 7 juli: Vanmorgen was ik alweer vroeg uit de veren, kwart over vijf, waarschijnlijk van het niks doen, om zeven uur er toch maar weer even een uurtje ingedoken maar dat was het, vandaag is het slecht weer regen en heel veel bewolking op een gegeven moment gaf de thermometer 13 graden aan en liepen we in de sneeuw het was wel vreemd om in juli in de sneeuw te staan, maar wat een schitterend land is dit toch kwa natuur schoon, om ongeveer twee uur zetten wij de camper neer op een camperplaats aan het Sorfjord in de plaats Odda, om een uur of zes ga ik mijn geluk eens beproeven met de vishengel, en ja hoor Harry, ik heb geluk ik vang drie grote makrelen en twee haringen waarna José ook nog twee haringen vangt, zo het eerste maaltje is binnen, morgen maar even mijn rookoventje aanzetten.

Morgedal - Odda.

Zondag 8 juli: Vandaag geen kilometers gereden, een rustige dag gehad we zijn in Odda aan de kade blijven staan en hebben ons vermaakt met wat luieren en vissen, ik heb de 3 makrelen die ik gisteren heb gevangen gerookt in mijn rookoventje, ging geweldige, vandaag ben ik met vissen afgetroefd door José zij ving er zeven, 5 makrelen 1 haring en 1 kleine schelvis, daar tegen over stond 1 makreel van mij, we hebben ze allemaal maar terug gegooid want je komt om in de vis en morgen of overmorgen vang je gewoon weer nieuwe. Morgen gaan we weer verder is kijken of we weer wat wasjes kunnen draaien, moet tenslotte ook gebeuren, het was vandaag 24 graden.

Maandag 9-7-2012: We vetrekken vandaag uit Odda richting Jondal maar na een uurtje rijden vonden we een fijne parkeerplaats waar het best vertoeven was om een dagje te staan en wat wasjes te doen, zo simpel was het vandaag eigenlijk voor de rest niets bijzonders of het moet zijn dat ik een klein koolvisje heb gevangen, het weer was 24 graden met een heerlijk zonnetje.

Dinsdag 10-7-2012: Omdat we pas 22 juli in Bergen hoeven te zijn, dan komen Sandra, Mark en Dunja aan die dan ruim 2 weken met ons mee gaan, hebben we alle tijd, Bergen ligt ongeveer 175 kilometer van hier dus kunnen we elk mooi plekje wat we tegen komen benutten en dat was vandaag dan ook het geval,
we waren amper aan het rijden als we naast een tunnel een plek op een bord aangegeven zien staan met picknick bankjes en op zo een moment gaan de gevoelige angels van ons al weer uit staan, rijden langs een fjord en dan zo een bord dat vraagt om onderzocht te worden, en het was een schitterende plek waar al twee campers stonden, zij hadden daar die nacht al gestaan, zij gingen weg dus alle plaats voor ons nu was hij groot genoeg want tegen de avond stonden we er met zijn zessen, we hadden vandaag niet best weer tot de middag ging het nog wel want we hebben nog een kilometer of 10 gefietst,om te kijken of we ergens internet konden ontvangen maar moesten terug vanweggen de regen en daarna is het niet meer gestopt, maar ook zo een dag gaat weer voorbij, morgen maar weer verder kijken, het weer was regenachtig maar de temperatuur was 19 graden.

Odda - Agatunet-Aga.

Woensdag 11-7-2012: Als het vandaag mooi weer had geweest zouden we hier nog wel een dagje blijven staan, maar helaas het regende vandaag weer dus besluiten we maar een stuk verder te gaan rijden, om een uur of twee vinden we een mooie parkeerplaats genaamd Hereiane, met toilet en water, het weer was ondertussen niet echt verbeterd dus ik ga maar de tour de france op de t.v. kijken, om een uur of zes is het droog en ga ik maar even vissen de buit is niet groot, 1 vis, en om bij zevenen begint het weer te regenen dus ga ik maar weer naar binnen om mijn site bij te werken, het word tijd dat ik een open internet vind want dan kan ik iedereen weer even op de hoogte houden, sorry mensen als het soms wat lang duurt maar ik moet een beetje mazzel hebben met het internet, het was vandaag 18 graden.

Agatunet - Aga_Hereina.

Donderdag 12-7-2012: Vandaag hebben we een rustige dag gehad en dan bedoel ik dat we op de zelfde plek zijn bliiven staan als gisteren, het weer was vandaag lekker zonnig in ieder geval hadden we weinig tot geen regen en hebben we weer eens buiten een spelletje yatzee kunnen doen, en omdat we hier toch water hadden hebben we gelijk maar wat wasjes gedaan dan gaat ook gewoon door, ik zelf heb nog even gevist maar het was balletje, niets gevangen, en zo gaat ook deze dag weer voorbij zonder problemen, de ijskast doet het goed, afkloppen, en Harry ik kreeg van jou een vraag of de chip-tuning al wat opleverde, het is zo dat de camper ongeveer 1 op 5 liep en nu rijd hij ongeveer 1 op 5,6 geen grote verschillen maar ik heb wel het idee dat het steeds iets meer word, maar dat laat ik later nog wel weten, zo morgen weer een dag, het was vandaag 21 graden.

Vrijdag 13 juli: Vandaag zijn we om een uur of tien gaan rijden en wat er ook gebeurd vandaag wil ik ergens internet vinden ook al moet ik daar voor omrijden, wat natuurlijk ook ging gebeuren. We gingen bij Jondal met de pont over, hier hebben ze het gauw rijk worden ook uitgevonden 20 minuten over varen met de pont even aftellen 426 Noorse Kronen, omgerekend € 60,00, maar ja zwemmen is ook niks, als we aan de overkant zijn hebben we nog geen internet, dan maar op weg naar een grote plaats, Norheimsund, groot is hier betrekkelijk want je praat misschien over een plaats van 5000 inwoners, maar ik vind er wel een open internet en zo kan ik snel mijn site uploaden en even alle berichtjes beantwoorden, snel even Annie, Pa en Ma en Erna bellen en dan weer verder we zijn dan wel al weer twee en een half uur verder, om half vijf vinden we een parkeerplaats in Mundheim waar we de camper voor de nacht neerzetten, ook hier heb ik een op internet waardoor we nog even met Denise en Patrick kunnen skypen, morgen gaan we weer verder, vandaag was het bewolkt maar droog en 20 graden.

Hereina - Norheimsund - Mundheim.

Zaterdag 14 juli: Vandaag hebben we voor het eerst wat moeite om een geschikt plekje te vinden, we gaan richting de grote stad, Bergen, en dan zijn er te veel woningen waardoor het moeilijk is, waarschijnlijk gaan we morgen op zoek naar een camping waar we maar even een weekje gaan staan want hier in de omgeving kunnen we geen plekje vinden waar we een week kunnen staan, voor de rest is er vandaag niet veel gebeurt ik hoop morgen meer te kunnen vertellen, onze camperplaats ligt vandaag in het dorpje Algroy op een parkeerplaats van Longoy Kystkultursenter, het weer was heel wisselvallig maar de zon overheerste 19 graden.

Mundheim - Sore Oyane - Algroy.

Zondag 15 juli: Vandaag hebben we een kort ritje gemaakt naar Kleppe we zouden naar een, volgens de tom tom rustige camperplaats gaan waar het staan maar € 8,20 zou kosten en er zou aanwezig zijn stroom, drinkwater en een afvoerpunt voor smerig water en toilet, dit zou voor een week wel een oplossing zijn, toe we er aankwamen zat het iets anders in elkaar de prijs was niet € 8,20 maar € 21,00 en het was op de kade van een haven, het enige voordeel wat er aan zat was dat we wel wifi hadden, na overleg besloten we toch maar om 2 dagen te blijven staan, ik heb ook nog even gevist en ving 2 makrelen, die langzamerhand mijn neus uitkomen, en 2 koolvisjes helaas waren ze niet echt groot dus ik heb ze terug gegooid, o ja we hebben ook nog 3 bruinvissen gezien alleen waren we te laat met ons fototoestel, sorry volgende keer beter, het weer was schitterend en 23 graden.

Algroy - Kleppholmen marina.

Maandag 16 juli: Er is geen route kaartje want we zijn vandaag in de jachthaven blijven staan, ik was laat wakker, half tien, we hadden besloten om vandaag met de fiets even op zoek te gaan naar een supermarkt helaas hebben we de verkeerde kant gekozen na negen kilometer was er nog geen supermarkt en één van de twee accu's was al leeg en we moesten ook nog terug, draaien die fiets want ik had het idee dat we al twee keer de Galibier op had gefietst ondanks dat het een elektrische fiets is trapte ik me het lazerus, terug bij de camper hoorde we van iemand dat we bij de weg naar links moesten en dan was er na drie kilometer een Spar supermarkt, we hebben de fietsen snel op de camper gezet en zijn met de camper naar de Spar gegaan, dit ging een stuk makkelijker, de rest van de dag heb ik me laten masseren door José, me spieren zaten vast en mijn kont schreeuwde om hulp, daarna nog even gevist het word ééntonig want ik had negen makrelen, ik kan geen makreel meer zien, vandaag was het hoofdzakkelijk droog het heeft drie keer een kwartiertje geregend en het was 18 graden.

Dinsdag 17 juli: Dit word een weekje waarin ik weinig te vertellen zal hebben, nadat we wat boodschappen hebben gedaan bij de Remax 1000 supermarkt besloten we om toch maar tot vrijdag hier in Kleppe Batlag te blijven staan omdat we hier alles hebben wat we nodig hebben, buiten dat ik vandaag weer verloren heb met yatzeeën van José is er weinig gebeurt, het weer was vandaag heel wisselvallig soms stond ik in mijn t-shirt te vissen en dan moest ik weer snel naar binnen omdat het regende maar al met al waren we toch wel tevreden, 17 graden.

Woensdag 18 juli: Vandaag hebben we heerlijke zonnige dag gehad waarin het best toeven was in de zon, de buurman die was meegegaan met een vriend die een vissersbootje bezit kwam terug met drie grote koolvissen van ongeveer 70 á 80 cm, ik mocht ze hebben van hem op de voorwaarden dat ik morgen lekker kibbeling zou gaan bakken, natuurlijk heb ik daar mee ingestemt, ben ze gelijk gaan fileren en heb ze in stukjes gesneden, zo die zijn klaar om morgen gebakken te worden, het water loopt nu al uit mijn mond, het weer was zonnige en we hadden 18 graden.

Donderdag 19 juli: Vandaag werden we wakker met een heerlijk zonnetje, dus we konden weer onze was weg werken, nadat we dat gedaan hebben begin ik aan het bakken van de kibbeling, wat heerlijk lukt, wat een heerlijk leven hebben we toch we genieten dan ook volop, om een uur of acht komt onze buurman weer vragen of we nog interesse hebben in koolvis en natuurlijk heb ik daar interesse in want zondag komen Mark, Sandra en Dunja en die lusten misschien ook wel een lekkerbekje of kibbeling, morgen ga ik hem fileren en dan de vriezer in, het is nu één uur in de nacht en ik ga naar bed, het is weer mooi geweest, morgen gaan we weer een stukje rijden, dus welterusten, vandaag was het zonnig en 23 graden.

Vrijdag 20 juli: Vandaag was het heerlijk weer maar we hebben vrijwel de hele dag binnengezeten want het waaide heel erg zodat het niet echt lekker was, hebben ons vermaakt met een spelletje yatzeeën en wat kijken naar de tour de france, José heeft vandaag de boekjes verslonden die ze van Alie had gekregen en voor we het wisten was de dag om, het was geen schokkende week en we hebben besloten om maar weer wat te gaan rijden zo zijn we om een uur of zes weggegaan, niet ver, maar we zijn weer op weg, we vonden een overnachtingsplek bij Sund Kommune, volgens mij is dit het gemeente huis van Hakonsund, overmorgen gaan we de familie ophalen van het vliegveld en gaan dan weer echt op weg, vandaag zonnig weer 21 graden.

Kleppholmen marina - Sund kommune.

Zaterdag 21 juli: Vandaag zijn we op tijd richting vliegveld Bergen gegaan maar eerst zullen we lpg gaan tanken, vlakbij het vliegveld schijnt er volgens het internet een pompstation te wezen waar je lpg kan kopen, dit is in Noorwegen nogal moeilijk te krijgen. Toen we bij het bewuste pompstation aankwamen bleek het niet te kloppen maar richting het centrum van Bergen is er een gasservice, maar deze is alleen in het weekend niet open, gelukkig had ik nog een boekje waar wat gasstations in stonden, in Voss is er één met een telefoonnummer erbij, deze maar gebeld en ja hij is open maar ook niet in het weekend, maandag is hij vanaf 10 uur weer open, als het goed is redden we dit nog wel, hoop ik, hier kunnen we nu niets meer aan doen en voor de avond hebben we een geschikt overnachtingsplekje gevonden, ongeveer 400 meter van vliegveld Bergen, we zijn ondertussen even gaan kijken bij de aankomst hal zodat we weten wat ons morgen te wachten staat, voor de rest hebben we veel binnen gezeten omdat het vrijwel de hele dag heeft geregend, de temperatuur was vandaag 17 graden.

Sund kommune - Vliegveld Bergen.

Zondag 22 juli: Vadaag is het dan zover Sandra, Mark en Dunja komen met het vliegtuig naar Noorwegen om met ons twee weken rond te toeren, het vliegtuig zou om tien over twee landen, ik had samen met José afgesproken dat als het goed weer zou zijn we ze met zijn tweeën op zouden halen en als het slecht weer zou zijn dat ging José alleen en als ze dan geland waren en ze hadden hun koffers dan belde ze me en dan kwam ik met de camper naar ze toe want parkeren ging daar gewoon niet, nou je raad het al zolang we nu hier zitten hadden we nog niet zulk slecht weer gehad, achteraf was het vanaf zeven uur dat ik wakker was tot elf uur 's avonds dat ik naar bed ging alleen maar regen wat de klok sloeg, José was om tien over één ongeveer richting vliegveld gegaan en ze was maar net op tijd op het vliegveld want het vliegtuig was sneller binnen dan dat er gezegd was, om vijf over half twee waren ze geland en om tien voor twee kwamen zij met de koffers naar buiten, ik heb ze toen snel opgehaald en we zijn gaan rijden richting Voss want daar kan ik morgen lpg laden en we kunnen dan wat boodschappen doen, om ongeveer bij vijfen waren we op camping, Flatlandsmo,waar we de tent voor de eerste keer konden opzetten, ging redelijk, aan het eind van hun vakantie gooien we hem zo op, na wat gegeten te hebben, hamburgers, en een spelletje gespeeld te hebben word het tijd om naar bed te gaan het was weer een lange dag, het weer was vandaag erg regenachtig en de temperatuur kwam niet boven de 14 graden.

Vliegveld Bergen - Voss.

Maandag 23 juli: Vandaag is het weer iets beter als gisteren maar het houd nog niet over, we kunnen niet ontbijten want we hebben geen brood dus gaan we maar vroeg op pad, we gaan eerst lpg tanken, maar het tankstation gaat pas om tien uur open maar de eigenaar die er net aankomt wil wel wat eerder openen dus dat scheelt weer tien minuten, als we daarna ook nog even diesel gaan tanken kunnen we boodschappen gaan doen, nu we samen met Sandra, Mark en Dunja zijn gaat daar wat meer tijd inzitten, ik moet wel eerlijk zeggen dat dit niet komt door Mark en Dunja, want zij zijn zo klaar, maar die andere drie dat gaat niet zo snel als we dan ook nog even het centrum van Voss in duiken is het pas bij half twee als we echt onderweg gaan richting Aurlandsvangen, na ongeveer een kwartiertje is al weer de eerste stop want langs de kant van de weg duikt een prachtige waterval op waar je naar toe kan lopen, twintig minuten later zitten we weer in de camper om na vijf minuten alweer te stoppen want onze magen beginnen te knorren en we kunnen op een mooi plaatsje staan, dus doen, na een half uurtje gaan we toch echt op weg en we stoppen niet eerder als dat we op de kade van Aurlandsvangen staan om wat te gaan vissen, voor José en mij is dit wel een beetje emotioneel, want hier hebben de laatste vakantie met Stephanie ook samen staan vissen, maar het is in ieder geval wel een fijne herrinering, als we na een half uur niets gevangen hebben besluiten we om verder te gaan want we moeten nog een camping zoeken, die we vinden we in Laerdalsoyri maar pas nadat we een schitterende weg hebben gereden daar waar nog een heleboel sneeuw lag, nadat we op de camping heerlijk hebben gegeten, garnalen en vissticks, en we allemaal lekker hebben gedoucht word het tijd om een spelletje te spelen met Dunja waarna we om bij elf uur lekker het bed induiken, morgen weer een nieuwe dag, het weer was redelijk we hadden 18 graden, maar het kan beter.

Voss - Laerdal.

Dinsdag 24 juli: Vandaag zijn José en ik laat wakker, pas om negen uur, Mark zit al buiten aan de tafel, nadat we eerst met zijn allen een broodje hebben gegeten besluiten we om vandaag verder te rijden maar wel een iets andere weg als dat ik had uitgestippeld, we gaan niet naar de Trollerstiegen maar we gaan naar Runde daar waar de papagaaiduikers broeden en hun jongen groot brengen we hopen alleen dat er nog een paar zijn, na water geladen te hebben en vuil water geloosd te hebben gaan we op weg en zoals elke dag rijdt je door een prachtige natuur, op een gegeven moment komen we vlak bij een gletsjer en we besluiten om even de camper neer te zetten en die richting uit te lopen, op een gegeven moment komen we aan een meer waar het smeltwater van de gletsjer in terecht komt, het water is ijskoud terwijl we in ons t-shirt lopen en het 23 graden is, om ongeveer een uur of vijf stoppen we op een camping genaamd Viking in het dorpje Innvik waar we van chef kok Ramsey (Mark) weer een heerlijk maaltijd opgediend krijgen wel laat voor José en mijn begrippen, bij negenen, maar des te lekkerder is het en zo gaat er al weer een dag voorbij, we besluiten om morgen hier ook maar te blijven staan, even relaxen, vandaag heerlijk weer gehad zonnig en 23 graden.

Laerdal - Innvik.

Woensdag 25 juli: Vandaag is het een rustige dag geweest we hebben de boot vandaag opgeblazen en hebben er even mee gevist maar dit bracht niets op, ik denk dat we te ver van de kust zijn het water is bijna zoet terwijl het een fjord is wat gewoon in open verbinding is met zee maar doordat er hier uit elke rotsspleet water komt is het land inwaarts na zeg maar 150 kilometer gewoon zoet water, José heeft vandaag nog wat wasjes gedraaid zodat we weer aardig bij zijn met de was, zoals ik al zei niet veel bijzonders, we rijden morgen weer verder, vandaag was het wel lekker weer maar bewolkt het was ongeveer 18 graden.

Donderdag 26 juli: Zo vandaag gaan we de zevende week in van ons vrijbuiters bestaan, ik kan niet zeggen dat het tegenvalt, ja mijn zoon en schoondochter mis ik wel en ben dan weer blij als ik ze even op skype zie, de kaart avondjes met de familie, en het even langs gaan bij mijn jongste zus en zwager, en zo zijn er nog wel een paar dingetjes, maar daar heb ik wel een heel vrij bestaan voor terug gekregen en elke dag is weer anders zo sta je hier en dan ga je weer naar daar, mijn huiskamer is nooit het zelfde, vandaag zijn we weer een stukje verder gereden want ik wil nu met Mark wel eens een vis vangen en ik denk hoe dichter bij de zee hoe beter dus hup die Pipo de clown wagen in en rijden, na eerst ons dagelijkse ritueel, een supermarkt zoeken en shoppen, gaan we op weg, om een uur of drie vinden we een camping die vrij dicht bij de inham aan zee ligt en ja hoor hier vangen we makreel zo veel we willen, we nemen er een aantal mee om te roken en dat werd smikkelen en smakkelen als we daarna nog even een bbq doen zijn onze magen weer gevuld, om elf uur nog even douchen en het word tijd om naar bed te gaan, tot morgen, vandaag was het bewolkt met af en toe een zonnetje en ongeveer 20 graden.

Innvik - Måløy.

Vrijdag 27 juli: We wilden in principe op deze camping wel blijven alleen het nadeel waren de muggen die in elk geval mij wel heel lekker vonden, bij de rest kwamen zij wel, zoemden om hun hoofd en vlogen weer door richting mij, heel langzaam begon ik volgens de familie op Quasimodo te lijken, ondertussen is er ook een ander probleem opgetreden, op het dashboard is het lampje gaan branden van versleten remblokjes en dit vonden wij niet prettig gelijk toen wij dan ook diesel gingen laden sprong Mark uit de camper om iemand aan te spreken, deze man was zeer behulpzaam en op een gegeven moment was het zo geregeld met een garage dat we op maandag langs zouden komen om te kijken wat hij moest bestellen zodat het dinsdag eronder gezet kan worden, hierdoor besloten we om dan maar naar Runde te gaan en te kijken of we wat papagaaiduikers konden spotten, toen we daar op de camping aankwamen hoorde we dat de beste tijd om ze te zien tussen 21.00 en 22.00 uur zou wezen, het zou ongeveer een halfuurtje wandelen zijn, maar het pad naar boven zou in het begin ongeveer 22% zijn daarna werd het minder maar wel wat modderiger en hiervan was achteraf niets gelogen, José en ik hadden al snel de goede tred te pakken en na pak weg 3 minuten lasten wij de eerste break in, natuurlijk deden wij dit om Sandra en Mark niet te veel te vermoeien, Dunja had ondertussen de berg al drie keer beklommen, maar ja dat is de leeftijd. Gelukkig waren we wel op tijd weggegaan, acht uur, want ja we wisten niet of Sandra en Mark ons tempo bij konden houden, achteraf viel het gelukkig wel mee, uhm uhm. Ik moet wel zeggen dat ondanks de zware klim naar boven we allemaal hebben genoten van die rare beesten met hun mooi gekleurde snavels, ik moet wel zeggen dat de klim naar beneden ook behoorlijk inspannend was onze kuiten kregen er aardig van langs, beneden aangekomen snel koffie gezet en de foto's bekeken, daarna zijn we lekker naar bed gegaan dromend over papagaaiduikers, weer een dag voorbij, het weer was vandaag lekker en 18 graden.

Måløy - Runde.

Zaterdag 28 juli: Doordat er op deze camping op Runde gewoon niets te doen is, je kan er niets eens behoorlijk vissen besluiten we om maar richting Volda te gaan rijden in de hoop dat we dan een camping tegen komen waar we tot maandag kunnen staan, maar het loopt iets anders voordat we het weten staan we zonder erg al bij de garage voor de deur, we besluiten om dan maar wat kilometers door te rijden en na een kilometer of 30 hebben we er één gevonden waar we het wel tot maandag en misschien wel dinsdag uit zullen houden, vandaag gebeurde er iets vreemds, we reden een tunnel in die acht kilometer lang is en 10% daalde, ik besloot om de handgeschakelde versnelling te gebruiken om de remmen wat minder te belasten want op de automaat moet ik veel meer bijremmen, als we bijna een kwart van de tunnel gereden hebben slaat hij door zijn tweede versnelling heen en doet de versnelling niets meer en denderd de camper naar beneden, geen versnelling doet het en als ik gas geef doet hij ook niets, gelukkig zien we het gedeelte komen dat de tunnel omhoog gaat zodat de vaart word verminderd, als we stil staan en de knipperlichten aan hebben gaan we op onderzoek en het blijkt dat de motor is afgeslagen nadat we hem opnieuw gestart hebben rijden we weer rustig de tunnel uit net of er niets aan de hand is maar geloof mij maar het was wel even schrikken, vandaag was het fijn weer maar om een uur of negen 's avonds kwam de regen met bakken uit de hemel de temperatuur was vandaag een graad of 18.

Runde - Hjørundfjord.

Zondag 29 juli: Vandaag was een relax dag terwijl Sandra, Mark en Dunja aan een wandelingetje begonnen om het dorp en de omgeving te verkennen gingen José en ik de was zoveel mogelijk weg wassen, nadat zij van de wandeling terug kwamen zijn Mark en ik op zoek gegaan naar het euvel waarom de satteliet schotel niet meer in wilde klappen gisteravond, we wisten eigenlijk wel zeker dat het een zekering moest zijn maar welke en waar zat hij, Mark had hem vrij snel gevonden waardoor dit euvel ook weer was opgelost, na een kop koffie en wat slap ge... besluiten we om een uurtje te vissen nou dat uurtje werd al gauw een paar uur want de vissen wilde best happen en dan besluit je ook wat langer te blijven, als eerste ving Dunja met een krabbehengeltje van 30cm een behoorlijk koolvis, toen ze hem ook zag gooide ze spontaan haar hengeltje neer en durfde niet verder te vissen, dit was lachen daar stonden Mark en ik dan met onze grote hengels, maar al snel kwamen wij ook in het goede ritme met als hoogte punt dat Mark een gigantische koolvis ving maar alleen de fout maakte om hem aan ons te willen laten zien terwijl hij boven het water hing en dit hield het draadje niet zodat hij met haak en al weer terug het Fjord in zwom, daar ging onze kibbeling, Dunja ving nog een krab en Sandrs ving een vis die er eng en raar uitzag en een paar nare stekels had, toen we terug bij de camper kwamen heb ik van de koolvis die ik nog in de vriezer had kibbeling gemaakt en Mark had wat karbonade en makrelen op de bbq bereid zo dat was dan weer een dag die vrijsnel voorbij ging, het weer was schitterend echt een dikke tien Sanra en Mark waren aardig verbrand en de temperatuur was 27 graden.

Maandag 30 juli: Vandaag zijn Mark en ik naar de Mercedes garage geweest om naar de rem blokken te laten kijken, de dames bleven op de camping, want er zou alleen maar even naar gekeken worden welke we nodig hadden, voor of achter, zodat ze die konden bestellen en dan zouden we dinsdag 31 juli terug komen om ze eronder te laten zetten, maar toen we daar aankwamen hadden ze vrijdags al voor en achter besteld dus konden ze gelijk toen we aankwamen eronder gezet worden, dit was wel prettig scheelde ons weer 60 kilometer heen en weer rijden, de prijs voor de reparatie was ongeveer € 500,- , zo we konden weer zonder problemen remmen, ze waren behoorlijk versleten, Mark en ik hebben gelijk maar wat boodschappen gedaan, toen we terug op de camping kwamen zijn we met zijn vijfen gaan vissen, en iedereen heeft wat gevangen José, Mark en ik vingen weer volop makrelen als we ze allemaal hadden bewaard hadden we er misschien wel 30 gehad, Dunja ving weer een krab en Sandra had de broer van die enge en rare vis van gisteren gevangen maar deze was iets groter, van een Noor hoorde we dat deze giftig was, als hij je prikte ging je er wel niet dood van maar prettig zou anders zijn, na het vissen zijn we heel, heel, heel langzaam begonnen aan de bbq, waar we tegen tien uur nog aan zaten het is hier tot half twaalf nog echt licht, hoewel je wel gaat merken dat het wel steeds eerder donkerder word daarne nog een spelletje doolhof met Dunja gespeeld en hup naar bed, het weer was vandaag wel een achtje waard, zonnig met af en toe een wolkje en wat meer wind als gisteren, het was 21 graden.

Hjørundfjord - Volda - Hjørundfjord.

Dinsdag 31 juli: Vandaag was een waardeloze dag het weer was kil en regenachtig we hebben dan ook voornamelijk rond de tent en de camper gehangen een spelletje op de computer en een boek gelezen, in de middag toen het even droog was zijn we nog even gaan vissen maar er stond veel wind en de vis was weer makreel en die komen zo langzamer hand onze neus uit, nee het was niet onze beste dag, Mark is wel wezen informeren of we voor morgen een bootje kunnen huren zodat we wat verder het fjord op kunnen om op koolvis te gaan vissen, de prijs voor de boot is 300 Kronen en het aftanken van de benzine tank, we doen het als het weer morgen beter is, anders niet, vandaag was het weer balletje 15 graden en af en toe regen.

Klik op camper om de vorige maand te zien.

Klik op camper voor de volgende maand.